Tuesday, 4 April 2017

CARA MENGURANGKAN TEKANAN DARAH TINGGI DENGAN CEPAT

Tekanan Darah Tinggi

Tekanan darah tinggi memang tidak asing lagi bagi penduduk di Malaysia. Ia juga perkara utama yang menjurus kepada angin ahmar. Penyakit darah tinggi boleh dikatakan sebagai silent killer. Mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, seseorang manusia itu dikatakan mempunyai darah tinggi jika tekanan darahnya melebihi 140 ml untuk tekanan sistolik dan melebihi 90 ml untuk tekanan diastolik.

Ia berkaitan dengan peredaran saluran darah dan ketahanan sistem darah yang tinggi. Ada juga beberapa faktor yang mempengaruhi tekanan darah kita. Seperti kegemukan, mereka yang minum minuman keras dan mereka yang makan garam atau lemak secara berlebihan.

flowervit.blogspot.my

Simptom-SimptomTekanan Darah Tinggi

Di antara tanda-tanda individu yang mempunyai tekanan darah tinggi ialah:
  • Kerap sakit kepala.
  • Mudah penat atau keliru.
  • Masalah penglihatan.
  • Sakit dada.
  • Sukar bernafas.
  • Degupan jantung luar biasa.
  • Darah di dalam air kencing.
Cara Mengawal Darah Tinggi Secara Semulajadi.

Beberapa faktor dapat dilakukan untuk mengatasi darah tinggi, seperti berikut :

1.     Lemak dan kolesterol 

Lemak dari makanan merupakan penyumbang kolesterol terbesar. Kolesterol yang berlebih dapat menempel pada permukaan dinding pembuluh darah. Hal ini menyebabkan pembuluh darah yang terluka karana gesekan darah, mengalami penumpukkan. Hal ini disebut dengan ateroklerosis. Yang perlu dihindari adalah bahaya Junk food.  

2.     Garam  

Memiliki sifat menahan air. Memakan makanan yang digaramkan secara berlebihan, dengan sendirinya dapat menaikkan tekanan darah. Oleh itu perlu mengurangkan makanan yang tinggi kandungan garam. 

3.     Durian, Daging dan alkohol 

Pengidap  tekanan darah tinggi perlu menjauhinya kerana ketiga hal tersebut karena bersifat panas. Tekanan darah akan naik setelah memakan 3 jenis makanan tersebut, misalnya bahaya minuman keras.

4.     Kegiatan Bersukan/Olahraga 

Pengidap tekanan darah tinggi perlu menjalankan kegiatan bersukan dan olahraga setiap hari, hingga denyut jantung menjadi denyut maksima untuk latihan.  Misalnya usia 40 tahun, denyut nadi maksima adalah 220-40 = 180, maka zon latihan yang dicapai adalah 70-85% dari 180 iaitu 126-153 denyut per minit.  Maka perlu 30-40 minit latihan aerobik. 

5.     Kopi dan rokok 

Bahaya  minuman berkafein seperti kopi. Rokok pula  dapat merangsang ketagihan yang akhirnya menggangu aritmia jantung dan berbagai komplikasi lain.

6.     Obesiti  

Obesiti akan menyebabkan  jaringan lemak yang berlebihan.  Cara mengira berat badan relatif adalah misalnya berat 70 kg dan tinggi 172 cm, maka berat ideal adalah 90% x (172-100)= 64.8 kg.  Ini  akan menunjukkan lebihan berat badan sebanyak 70-64,8 kg= 5.2 kg.



Vitamin  Yang  Dicadangkan


Antara vitamin penting yang kami sarankan untuk pesakit  tekanan darah tinggi.

OmegaGuard 

Dapat membakar kolesterol jahat LDL dalam badan, sekaligus membantu meningkatkan kolesterol baik HDL di dalam badan.

Garlic Complex 

Bawang putih membantu mencairkan darah, membersihkan darah, dan melancarkan pengaliran darah. Kajian perubatan membuktikan bawang putih membantu menenangkan saraf dan menguatkan jantung. Pengambilan suplemen bawang putih (seperti Garlic Complex) dalam jumlah yang sesuai membantu menurunkan kadar kolesterol jahat LDL dalam badan, sekaligus membantu menurunkan tekanan darah tinggi.


OsteMatrix (Calcium-Magnesium) 

 Kalsium dan Magnesium berfungsi seperti elektrolit; bermakna ia memberi impak kepada jumlah air di dalam badan, memberi kesan kepada pH di dalam darah, serta memainkan peranan penting dalam kontraksi dan rehat sel otot jantung, menjadikan Kalsium dan Magnesium mineral penting untuk meregulasikan degupan jantung. Di sebabkan faktor ini, suplemen Kalsium dan Magnesium membantu meregulasikan tekanan darah.

Sustained Release Vitamin-C 500mg 

Vitamin C penting untuk melindungi pembuluh darah supaya menjadi lebih elastik, sekaligus membantu pengaliran darah menjadi lebih baik. Apabila salur darah dipenuhi kolesterol, plak kolesterol ini akan menempel di dinding salur darah. Tanpa Vitamin C yang cukup, salur darah menjadi kurang elastik, dan lama kelamaan salur darah akan menjadi keras dan mudah pecah. Mereka yang mengalami salur darah pecah seperti pesakit strok adalah disebabkan salur darah mereka tidak lagi elastik, kerana plak kolesterol yang menebal.
Kelebihan Sustained Release Vitamin C ialah 100mg Vitamin C dilepaskan secara perlahan-lahan setiap 1 jam selama 5 jam. Jadi, badan kita boleh menyerap sepenuhnya khasiat Vitamin C.

5.       Vivix
 
Satu kajian baru-baru ini yang disiarkan dalam Jurnal Gerontologi: tekanan darah. Polyphenols Sains Biologi seperti resveratrol dalam Vivix boleh membantu dengan tekanan darah yang boleh membantu mencegah strok. Bagaimana? Dengan meningkatkan aktiviti enzim yang dipanggil manusia oksida nitrik endothelial synthase yang kemudiannya menghasilkan nitrik oksida-ejen yang meluaskan saluran darah dan kawalan tekanan darah.



Tekanan darah tinggi juga boleh membawa kepada serangan jantung, kegagalan jantung, strok dan kegagalan buah pinggang.

Bertindak Sekarang Sebelum Terlambat,  Turunkan Darah Tinggi Dengan Shaklee!




hubungi saya 

Norma
Pm/Whatssap : 0129810664
Your Shaklee Independent Distributor 

FB: Nor Ma 

IG : iamlavender

Pos Seluruh Malaysia


COD  : Kuala Terengganu - Bukit Payong Marang - Padang Midin - Bukit Sawa

 



Wednesday, 15 February 2017

CARA MENGHILANGKAN LETIH



Asalamualaikum,

Dalam melakukan tugas-tugas harian samaada  yang berkerja ataupun tidak bekerja.    rutin kehidupan harian amat sibuk,  tubuh kita mungkin cepat terasa letih.  macam akak sendiri pun, kalau pulang dari kerja sebelah petang  tubuh cepat terasa letih lesu dan tidak bermaya.    Nak buat kerja rumah pun tak larat tak boleh buat apa-apa, mulalah jadi stress sebab banyak kerja rumah belum siap.




Antara sebab-sebab masalah tersebut  :

1.  Kurang Tidur

     Tidur yang kurang menyebabkan tubuh  menjadi lemah,  setiap malam tidur yang 
     disarankan adalah 7-8 jam.

2.  Tidak cukup tenaga

     Apabila makan terlalu sedikit, kekadang  ramai yang nak berdeit tetapi tidak seimbang 
     akan menyebabkan pitam dimana paras glukosa tidak cukup dalam darah.

3.  Tidak ambil sarapan pagi

     Mesti mengambil sarapan pagi, walaupun beberapa keping roti, tenaga diperlukan 
     diwaktu pagi untuk lebih fokus dalam kerja.

4.  Kurang darah merah (anemia)

    Kekurangan darah dikalangan  wanita   ketika haid menyebabkan iron dalam dalam  
    darah berkurang.  sel darah merah penting untuk membawa oksigen ke seluruh
    organ.   Lemah dan sesak nafas.  jadi  kak ma cadangkan agar dapatkan suplement  
    yang  mengandungi zat besi.

5.  Tekanan emosi

     Tekanan emosi juga memberi tekanan kepada fizikal, lemah, sakit kepala, hilang selera 
     makan adalah simpton yang sering berlaku.
    
6.   Terlalu Banyak  ambil  kafein

      Kafein membantu anda segar dan meningkatkan kosentrasi  apabila diambil dalam dos 
      yang keterlaluan. terlalu bbanyak kafein akan menyebabkan kadar denyutan jantung,   
      tekanan darah meningkat,  menyebabkan tubuh menjadi lemah.  secara perlahan       
      turunkan kadar ketagihan anda terhadap kopi.  penurunan secara mendadak akan 
      membuat tubuh jadi lemah.

7.   Dehidrasi

      Mudah lemah disebabkan kurang minum air. badan sangat memerlukan air.   apabila
      dahaga itu bermakna anda dehidrasi.


CARA UNTUK MENGATASI BADAN LETIH

Bagi mengatasi masalah tersebut ialah dengan pengambilan pemakanan yang sihat setiap hari dan bersenam.  Namun gaya hidup yang sibuk amat menyukarkan pengambilan pemakanan secara konsisten oleh itu pengambilan suplement adalah pilihan yang tepat.

Pengambilan Vitamin C,  Vitamin B Complex  dan Vitalea (Multivitamin)  adalah amat sesuai  untuk semua golongan seperti ibu mengandung, warga tua, dan pelajar.   Orang yang sentiasa letih, lesu tidak bermaya, kerap demam, hilang fokus dalam pembelajaran.
















Norma
Whatssap : 0129810664
Your Shaklee Independent Distributor 

FOLLOW  INSTAGRAM  :

@iamlavender


Tuesday, 14 February 2017

SET HAMIL SHAKLEE



Assalamualaikum..
 

Hari ni  kak ma nak share set hamil yang sangat best, InshaAllah akan bermanfaat bagi semua pembaca blog flowervit. 


Sekarang ni kan,  korang  sangat bertuah kerana  ada bermacam jenis suplement untuk ibu mengandung di pasaran.   zaman mak-mak kita dulu rasanya tak de vitamin-vitamin untuk ibu mengandung ni, kalau ada pun yg klinik Kesihatan bagi.
  suplement kehamilan ni bagus sangat mengikut kajian akak dari kawan-kawan yang pernah ambik vitamin ni.

  • Biasanya bila kita mengandung tubuh sentiasa letih dan tidak selesa  tetapi dengan set hamil ni badan jadi lebih kuat dan bertenaga sepanjang mengandung. selalunya   masa 1st TRIMESTER tak boleh buat apa kalau memang dah alah dan mabuk teruk,  dah lah badan tak bermaya, langsung tak larat buat apa, selera makan pun berkurang. Jadi, akak syor amalkan supplement Shaklee untuk backup balik apa yang kurang dan tak cukup zat dalam badan.
 
  • Kulit semasa mengandung bebas daripada masalah jerawat. Jerawat memang malu-malu nak hinggap. Antara salah satu faktor juga, dalam SET HAMIL SHAKLEE mempunyai supplement yang bagus untuk kulit ibu mengandung dan  bonus baby dalam kandungan yang bakal lahir nanti pun kulit cantik. InshaAllah dengan izin-NYA juga. 

  • Bacaan HB dan BP  Alhamdulillah, memang  sangat2 membantu,  kalau bacaan kurang memang menjadi masalah pada ibu dan baby.  mungkin memerlukan rawatan lanjut di hospital.

  • Berat badan semasa mengandung terkawal. Masa mengandung, kenaikan berat ialah tidak melebihi apa yang disyorkan oleh doktor dan nurse.   Jadi set kehamilan ini sangat membantu.

  • Masa mengandung, ostematrix ni boleh membantu wanita mengandung daripada daripada sakit-sakit badan dan pinggang. Bila masuk je fasa 2nd TRIMESTER, semua sakit-sakit badan dan pinggang tu mula menyerang tubuh badan kita. 



Antara vitamin yang ada dalam set mengandung Shaklee ialah :
  • Vitalea : sejenis multivitamin dan mineral lengkap yang juga mengandungi zat besi. Kebaikan set mengandung Shaklee ialah membantu masalah bacaan HB rendah yang boleh membawa kepada anemia di kalangan ibu mengandung. Jika HB sentiasa rendah mungkin boleh menyebabkan komplikasi ketika melahirkan bayi. Ibu-ibu yang mudah letih serta rasa hendak pitam elok amalkan vitalea dua biji sehari. 
  • B Complex : mencegah penyakit diabetes ketika hamil. Berperanan untuk menukarkan gula dalam makanan kepada tenaga. Juga mengandungi asid folik yang elok untuk perkembangan saraf bayi. Ibu-ibu hamil yang sentiasa tertekan dengan kerja rumah dan pejabat juga boleh ambil B Complex kerana ianya vitamin anti-stress.
  • Vitamin C : membantu menguatkan sistem immune badan.Ibu-ibu yang sedang hamil kena jaga kesihatan serta mencegah diri daripada dijangkiti penyakit. Kalau ibu hamil jatuh sakit, susah hendak mendapatkan ubat yang bersesuaian ketika hamil. Ianya juga membantu pertumbuhan sel-sel otot dan tulang bayi. Vitamin C yang banyak juga menggalakkan pertumbuhan kolagen, membantu ibu hamil kekal cantik, mempunyai kulit yang berseri serta tidak kusam semasa mengandung.
  • Ostematrix : membantu mengatasi masalah sakit-sakit otot, pinggang serta sengal-sengal badan ketika hamil. Masalah buasir serta sembelit ketika hamil juga dapat diatasi dengan mengamalkan Ostematrix sebelum tidur. Ostematrix ini ialah bekalan kaslium dengan vitamin D yang membantu juga ibu-ibu untuk tidur lena dan berkualiti sepanjang malam supaya kekal segar keesokan harinya. Selain itu, jika mengalami msalah tekanan darah tinggi atau rendah, Ostematrix dapat membantu untuk mencegah masalah ini berulang.
  • ESP : membantu meningkatkan pertumbuhan sel-sel otot dan tulang bayi. Ianya juga membantu mengawal paras kolesterol ibu-ibu hamil. Paras G.I yang rendah sesuai diamalkn oleh ibu hamil diabetes kerana memberikan rasa kenyang yang lebih lama serta membekalkan tenaga berpanjangan untuk ibu-ibu.
  • Omega Guard  :penting untuk perkembangan sel-sel otak bayi. Dengan amalkan Omega Guard setiap hari berat ibu hamil dapat dikawal. Kepada ibu-ibu yang mengalami peningkatan berat badan secara mendadak boleh cuba amalkan Omega Guard bermula dari trimester kedua bagi membantu mengawal berat badan.
Norma
Whatssap : 0129810664
Your Shaklee Independent Distributor 

FOLLOW  INSTAGRAM  :

@iamlavender




Wednesday, 1 February 2017

TIP MENGHILANGKAN JERAWAT DENGAN CEPAT

Jerawat merupakan musuh utama kepada kita,  kulit menjadi berbintik dan mengerutu kemerahan akibat  terjadinya alahan pada kulit yang berlaku  kepada sesorang  mengikut  tahap imunisasi  sesorang.   Keadaan persekitaran yang tidak sihat menyebabkan  jerawat mudah  terjadi pada kulit terutamanya muka.   Ramai yang impikan kulit  dan wajah yang bersih dan cantik.
Image result for gambar jerawat

Cara Menghilangkan jerawat secara tradisional.

Guna Air Batu

Ambil ais secukupnya dan bungkus dalam sehelai  kain yang bersih kemudian letak pada jerawat selama beberapa minit. Ulang sebanyak 10 kali.  dilakukan setiap hari  supaya jerawat tersebut  mengecut dengan sendiri dan kempis.

Image result for air batu

Bawang Putih.

Ambil beberapa ulas bawang putih kemudian tumbuk sehingga lumat dan letak pada tempat jerawat tu.  biarkan selama beberapa minit  dan basuh dengan air bersih.    Lakukan setiap hari  sebelum tidur.  

Image result for bawang putih

Kehebatan Madu

Selain itu madu juga digunakan secara  semulajadi untuk membantu mengurangkan jerawat  secara turun temurun.   ambil madu campurkan sedikit air bersih kemudian disapu ke muka.   Boleh amalkan tip ini seminggu sekali.   






Image result for madu

Selain dari petua-petua tradisional  mengamal vitamin semulajadi amat berkesan terutamanya bagi yang tidak mempunyai masa untuk  mengamalkan bahan semulajadi diatas.

Cadangan Vitamin Shaklee untuk jerawat.

Manakala  untuk mereka yang menghadapi masalah kulit muka yang tidak kronik atau pun yang telah sembuh sepenuhnya dari jerawat serius. Laburkanlah wang anda untuk kombinasi  vitamin penjagaan kulit muka supaya kulit anda bukan sahaja lebih sihat malah kekal cantik dan gebu sehingga suami pun tak mahu keluar rumah.


Ianya adalah kombinasi 3 vitamin cantik dan unggul untuk menambat hati suami seperti baru bercinta! Kombinasi vitamin cantik tersebut adalah B-ComplexVitamin C dan Vitamin E dan Garlic Complex sebagai antibiotik semulajadi.


Untuk mendapatkan hasil yang lebih mantap, kekal tahan lama dan anti penuaan, ambillah bersama  3 lagi kombinasi vitamin/ supplement cantik iaitu  ESP,
 GLA Complex dan Collagen Powder.





Jika ada yang ingin mencuba set ni.. 
Whatapp/msg 0129810664.
Pengedar Sah Shaklee Kuala Terengganu/Marang
Pos Ke seluruh Malaysia.

   

Tuesday, 13 December 2016

AMALAN MURAH REZEKI


Assalamualaikum,

Sebagai hamba Allah yang beriman, tentunya kita sangat berkeinginan untuk  menjalin hubungan yang baik dengan Allah s.w.t. Sungguh alangkah meruginya diri kita ini, apabila kita tidak dapat dan tidak mahu menjalin hubungan yang baik dengan Allah s.w.t.

Mengadu pada allah apa yg kita rasa sesungguhnya dia maha mendengar dan melihat.   Melaksanakan tanggunjawab.. solat fardu lima waktu n sunat.  Solat dhuha n tahajud... Tidak menyekutukn allah dengan dosa2..kecil dan besar.

Bersyukur  dan berterima kasih atas nikmat yg diberikan..segalanya dari allah dia yg memberi rezeki yg melimpah ruah.. bukan wang ringgit tapi kesihatan, keamanan, kegembiraan...terima kasih ya allah...segalanya cukup sifat dan pancaindera anugerah mu.

Berzikir dpt mengingati allah.. membuatkan hati kita tenang...selawat keatas nabi muhamad s.a.w.  walaupun kadang2 ssh nak buat.. membaca, menghayati kitab mu... mohon istiqomah..

semuanya mempunyai hubungkait dengan kehidupan kita... sebagai manusia biasa kita tidak lari dari melakukan kesalahan dan kesilapan...
Keajaiban akan menjelma kiranya kita pasrah dan berserah serta bertawakal..

Dari situ mengajar kita erti kesabaran.. kiranya apa yg dihajati tidak kesampaian. Muhasabah diri.. Allah sentiasa menolong hambanya...walaupun kita kadang2 lupa nikmat2 yg beri...masyaallah..
Peringatan untuk diri sendiri..berusaha untuk jd lebih baik..hablulminanas..hablulminallah...
insyaallah...moga allah permudahkan segala urusanku.. dan sahabatku.. dunia dan akhirat.
#tsunamishaklee
#liveamazing
#shakleefect
#tim6awesome
#pengedarshaklee
012.981.0664.
Flowervit.blogspot.my


TIP UNTUK MENJAGA MATA


Assalamualaikum,

Serius akk memang ada masalah penglihatan.. rabun jauh. Akk jenis tak suka pakai spek...jadi tak hairanlah kalau dari jauh ada yg melambai2 n menegur, akk buat deek je...hihi. bukan sombong ye.. tp tak nampak... tulah sekarang duk mkn carrot untuk cerahkan mata. ni nak pg borong carrot byk2 buat stok..💜💜

Tau tak carrot banyak khasiat untuk mata..akk dah amalkan makn carrot tiap2 hari..setiap hidangan mesti ada carrot..dah jadi febret akk.  Buat jus pun sedap.  Bersyukur kerana penglihatan akk masih maintain...powernya tak lebih.

Kalau nak lihat efecnya  makan masa...dah praktik seminggu nak nampak hasil terus memang takla.. kena konsisten.. baru nampak kesannya.
Kita memerlukan vitamin A untuk  kesihatan..korang rasa cukup tak kita ambik vitamin A n vitamin C setiap hari... kalau tak cukup meh akk cadangkan supaya ambik vitamin untuk mata iaitu carotomax.

Secara umumnya kalau kita ambil vit A dgn konsisten hari2, dapatlah kite melindungi mata dan badan kita dari efek sinar UV.  pigmen2 pada vit A menyediakan satu lapisan untuk menyerap sinar uv di mata atau di kulit...

Ok.. nak share kebaikan carrot.

1.Beta karotena: Lobak merah kaya dengan sumber antioksidan yang antaranya mengubah kepada vitamin A dalam tubuh untuk membantu mengekalkan kulit sihat.

2. Penghadaman: Lobak merah meningkatkan jumlah air liur dan membekalkan mineral penting, vitamin serta enzim yang membantu memudahkan proses penghadaman. Makan lobak secara kerap dapat membantu mengelakkan ulser gastrik dan penyakit lain membabitkan sistem penghadaman.

3. Elemen alkali: Lobak merah kaya dengan elemen alkali yang menggiatkan dan membersihkan darah selain mengimbangi ratio asid/alkali tubuh.

4. Kalium: Lobak merah adalah sumber terbaik untuk kalium yang membantu mengekalkan tahap garam dalam tubuh, sekali gus membantu menurunkan tekanan darah.

5. Kesihatan gigi: Lobak merah membunuh kuman dalam mulut dan membantu mengelakkan kerosakan gigi.

6. Luka: Parutan lobak merah yang mentah boleh digunakan untuk membantu mengubati luka dan kerengsaan.

7. Fitonutrien: Antara kebaikan fitokimia yang ada pada lobak merah ialah fitonutrien dikenali falcarinol yang mengurangkan risiko kanser usus dan membantu menggalakkan kesihatan usus secara keseluruhan.

8. Karotenoid: Lobak merah kaya dengan karotenoid yang digunakan tubuh untuk mengawal paras gula dalam darah.

9. Serat: Lobak merah tinggi kandungan serat larut yang mampu merendahkan tahap kolesterol.

10. Mata, rambut dan kuku: Nutrien dalam lobak dapat meningkatkan kesihatan mata, kulit, rambut, kuku dan banyak lagi dengan membantu tubuh menyingkirkan bahan toksin serta membina sel baru.

Nak vitamin untuk mata ..hubungi akak ye.0129810664.

#tsunamishaklee
#liveamazing
#shakleeefect
#tim6awesome
#pengedarshaklee.
#shakleekualaterengganu
#redahje


Sunday, 11 December 2016

TIP UNTUK MENCAPAI IMPIAN DALAM BISNES ONLINE


Assalamualaikum,

Tahun 2016 akan melabuhkan tirai tak lama lagi.  kita dah nak masuk tahun baru 2017.   berusaha lebih lagi untuk mencapai target tahun 2017 ..moga allah mendengar apa yg diimpikan..

Walaupun baru tahun ni   mula berkenalan dgn bisnes Shaklee, akk bersyukur sebab terus diberi kepercayaan oleh sahabat n keluarga  untuk mendapat nasihat ttg  shaklee dan dapat berkenalan dgn teambonda yang sangat baik hati...sedia membantu dan memberi tunjuk ajar walaupun akk jauh.

Bukan mudah buat akk yang jenis tak banyak cakap dan malu ni nak bercerita kat orang yang  akk ni pengedar sah Shaklee tau.. dan akk sekarang menjadi semakin tidak kisah, yang penting buat... Alhamdulillah.. sikit demi sikit  perasaan itu dapat dikikis, akk jadi lebih yakin dan berani. Malah perasaan syukur dan gembira bila ada customer-customer yang dengan rela hati memberi feedback dan review selepas beberapa waktu menggunakan Shaklee.

Insyaallah lepas ni akk akan berusaha lebih lagi dan berdoa agar dapat   customer2 dan anak-anak Shaklee yg  baik hati dibawah www.flowervit.blogspot.my dan juga agar akk terus istiqomah dalam shaklee ini... terus maju lagi.
Disamping dapat naik rank  serta  dapat merasa reward2 shaklee akhirnya...insyaallah..
Ingin bersama shaklee  hubungi kak norma 0129810664.

#tsunamishaklee
#liveamazing
#shakleeefect
#tim6awesome
#pengedarshakleekualaterengganu
#pengedarshakleebukitjelutong
#pengedarshakleesabah
#pengedarshakleesarawak
#pengedarshakleeberunei
#butikcasalwabukitjelutong



Find us on Facebook